آموزش جنسی به کودکان

از چه سنی و چگونه باید کودکان را با مسائل مرتبط با جنسیت آشنا کرد؟

برای همه والدین پیش می‌آید که کودک آنها در مورد اندام های جنسی خودش و تفاوت زن و مرد و حتی چگونگی تولدش سوال بپرسد. از همین جهت، تربیت جنسی برای کودک از مهم ترین ابعاد فرزندپروری بوده و بخشی از روند رشد آنها است. در صورتی که نتوانید پاسخ درستی به سوالات فرزندتان بدهید، آسیب های روانی برای فرزندتان ایجاد می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا آگاهی خود را در مورد تربیت جنسی کودک خود بالا ببرید.

 

تربیت جنسی چیست؟

در عصر امروز با وجود گسترش اطلاعات و تعاملات افراد، همچنان والدینی وجود دارند که از اهمیت تربیت جنسی برای کودکان خود اطلاعی ندارند. هنگامی که صحبت از تربیت جنسی به میان می‌آید، منظور رشد تدریجی کودک متناسب با استعداد و توانایی ذهنی کودک است. در واقع انتقال اطلاعات جنسی به شیوه درست، تربیت جنسی نامیده می‌شود. همچنین تربیت جنسی را می‌توان آموزش نیاز جنسی برای استفاده صحیح و جلوگیری از انحرافات تعریف کرد.

تربیت جنسی چیست

سن پرسش و کنجکاوی کودک درمورد مسائل جنسی

اکثر کودکان در سن 3 الی 5 سال کنجکاوی های خود را در زمینه تفاوت پدر و مادر و آناتومی بدن خود آغاز می‌کنند و در این سن دوست دارند درمورد همه چیز اطلاعات کسب کنند. در این سن پدر و مادر باید فضای امنی برای پرسش و پاسخ کودک فراهم کنند و دغدغه های فکری کودک را بشنوند.

 

شیوه های آموزش مسائل جنسی به کودکان

شیوه برخورد والدین با کودک اهمیت بسیاری دارد و آشنایی قبلی والدین با روش های آموزش مسائل جنسی و زمان مناسب آن، کودک را به صورت درست با واقعیات روبرو می‌کند. برای آشنایی با بهترین روش های آموزش مسائل جنسی به کودکان موارد ذکر شده در ادامه را مطالعه بفرمایید:

 

مراقبت از بدن کودکان:والدین باید در نظر داشته باشند مهم ترین اصل در تربیت جنسی برای کودک، یاد گرفتن مراقبت از بدن خود است. بسیاری از مشکلات جنسی که کودکان را تهدید می‌کند مربوط به لمس شدن توسط دیگران می‌شود. کودک باید بتواند متوجه تفاوت های لمس خوب و بد شود. لمس دست و سرشانه با تمایل خود کودک لمس خوب و در آغوش گرفتن زوری کودک لمس بد تلقی می‌شود.

 

در زدن هنگام ورود به اتاق والدین: والدین باید به درستی مفهوم حریم خصوصی را برای کودک توضیح دهند و این حریم خصوصی برای کودک نیز وجود دارد و همانطور که کودک نباید بدون اجازه وارد اتاق پدر و مادرش شود، کسی نباید بدون اجازه وارد اتاق او شود.

 

پاسخ به سوالات کودکان درمورد جنسیت

 کودکان در سن های پایین متوجه تفاوت های بین دختر و پسر می‌شوند. پاسخ های درستی که والدین به پرسش های جنسیتی کودکان می‌دهند، گره های ذهنی آنها را باز می‌کنند. 

 

دروغ گفتن ممنوع است

یکی از سوال های مهمی که برای کودکان پیش می‌آید چگونگی بارداری است. لزومی ندارد همه چیز را درمورد روابط زناشویی به کودک خود توضیح دهید، اما دروغ گفتن نیز ممنوع است و باعث می‌شود در سال های بعد هنگامی که کودک اصل ماجرا را متوجه شد، نسبت به شما بی اعتماد شود. تا سن 6 سالگی به کودک خود بگویید که سلول های در بدن مادر وجود دارد که بچه توسط آن سلول ها تولید می‌شود. تا سن 8 سالگی به کودک خود بگویید که در بدن مرد نیز سلول هایی وجود دارد که در تشکیل کودک نقش دارند و لازم است این سلول ها کنار هم قرار بگیرند. پاسخ به این پرسش کودک از مهم ترین کارهایی است که بر عهده والدین قرار می‌گیرد.

دروغ گفتن ممنوع است

مقاله پیشنهادی : نکات مهم در ارتباط با سلامتی کودک.

همراهی پدر و مادر

در حل کردن مسائل و سوالات جنسی ای که برای کودک پیش آمده است والدین باید با همکاری هم و در کنار یکدیگر این مشکلات را برای کودک خود حل کنند. حضور جفت والدین در این مسئله، کودک را در شرایط ایمن از لحاظ روانی قرار می‌دهد و به او در باز شدن گره های ذهنی اش کمک می‌کند. 

 

قدرت نه گفتن

کودک شما باید یاد بگیرد در شرایطی که تمایلی به بوسیده شدن یا در آغوش کسی رفتن ندارد و همچنین در موقعیت های خطرناک به راحتی و با صدای بلند نه بگوید. کودک خود را به نه گفتن با صدای بلند تشویق کنید.

 

آموزش نام عضوهای خصوصی بدن

بهترین زمان برای یاد دادن عضو های خصوصی بدن به کودک، هنگام حمام کردن است. به هر عضو خصوصی نام ندهید و به صورت کلی <جاهای خصوصی بدن> را به کودک خود آموزش دهید و به او یاد دهید که این اعضا، خصوصی هستند و مثل شانه، حوله یا مسواکی که برای خودمان است، کس دیگری اجازه ندارد از آنها استفاده کند یا به آنها دست بزند.

 

کتاب خواندن

برای بالا بردن آمادگی خود در زمینه تربیت جنسی کودکان کتاب بخوانید تا هنگامی که کودک شما از شما سوالات جنسی و جنسیتی خود را پرسید دچار وحشت نشوید و به درستی به او پاسخ بدهید.

 

مقاله پیشنهادی : صفر تا صد سزارین.

 

در ادامه به مهم ترین نکات تربیت جنسی کودکان می‌پردازیم:

دروغ و پنهانکاری را کنار گذاشته و متناسب با سن کودک خود، به او پاسخ بدهید. در صورتی که شما پنهان کاری کنید ممکن است کودک به شیوه های نادرست کنجکاوی خود را برطرف کند.

 

در ابتلا تلاش کنید تا با مکالمه هایی که با فرزندتان دارید میزان اطلاعات او را حدس بزنید و سپس متناسب با سن و اطلاعاتی که دارد، پاسخ سوالاتش را بدهید.

 

فرزند خود را برای پرسیدن سوالات جنسیتی سرزنش نکنید، زیرا برخورد تند شما باعث می‌شود کودک دیگر برای رفع کنجکاوی خود از شما سوال نپرسد.

 

اعضای جنسی کودک را همچون اعضای دیگر بدن مثل دهان و بینی و چشم، با نام درست و علمی به او یاد دهید.

 

هنگامی که مشاهده کردید کودک شما در حال خود ارضایی است، به جای برخورد خشونت آمیز سعی کنید با بازی حواس او را پرت کنید. همچنین در نظر داشته باشید که گاهی اوقات لمس اندام جنسی در کودک ممکن است به دلیل خارش و سوزش ناشی از عفونت و انگل باشد که در صورت تداوم این کار لازم است پزشک کودک شما را معاینه کند.

 

تا هنگامی که کودک شما به سن راهنمایی نرسیده است، تنها از تولید مثل صحبت کنید و از بیان وجود حس لذت جنسی خودداری کنید.

 

در انتهای این نوشته به شما توصیه میکنیم که بلاگ علل و درمان افسردگی پس از زایمان را حتما مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی